Muzische Vorming
U zal hier verschillende opdrachten terug vinden die wij kunnen gebruiken bij de lessen Muzische Vorming.
Al deze opdrachten zijn op basis van de ICT-eindtermen uitgewerkt.
1. Werken met Paint en Tekenkaarten.
De leerlingen krijgen de kans om aan het digibord en op de computers te komen tekenen. Hiervoor gebruiken we het programma Paint en enkele gedownloade tekenkaarten. Voor ieder wat wils. De leerlingen worden in groepjes verdeeld en er wordt een hoekenwerk opgestart zodat iedereen eens aan het bord kan komen en dat iedereen aan de computer heeft kunnen zitten.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze zich kunnen uiten in hun tekening en er plezier aan kunnen beleven. Zo krijgen de leerlingen een positieve houding tegenover ICT en gaan ze het misschien vaker gebruiken.
Paint is een programma dat automatisch op de computer staat.
De tekenkaarten kan je van het internet downloaden.
2. Klas filmpje maken.
De leerlingen krijgen per 4 een digitale camera en mogen foto's maken op de speelplaats en in de klas van zichzelf of de omgeving.
Na 20 minuten moeten ze terug naar de klas en gaan ze met dat zelfde groepje de foto's uploaden en deze met Paint bewerken.
Als de foto's bewerkt zijn moeten de leerlingen het stappenplan volgen dat naast hun computer ligt om de foto's naar de leerkracht door te sturen (max 15 foto's). De leerkracht zal deze foto's dan bij elkaar zetten en er een filmpje van maken met een leuk muziekje onder. Dit filmpje wordt dan samen in de klas bekeken en op de school website gezet.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Ze moeten goed kunnen samen werken om een zo een mooi mogelijk resultaat te verkrijgen. Door een klasfilmpje te maken hebben de leerlingen ICT op een veilige manier gebruikt en ook op een leuke manier, want ze kunnen genieten van hun eindresultaat.
De digitale camera's zijn te verkrijgen bij de directeur.
Het programma Paint staat automatisch op de computers.
3. Ritmes leren.
Niet elke leerling kan een ritme herkennen. Daarom gebruiken wij een website om onze leerlingen te stimuleren en ze toch ook een handje te helpen. Dankzij deze website krijgen de leerlingen een kans om de ritmes nog enkele keren te herhalen tot ze deze herkennen.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat ze zelfstandig kunnen oefenen op de computer zonder dat de leerkracht hen moet helpen en dat ze uiteindelijk de ritmes kennen.
De website die we gebruiken: www.oefen.be/26968
4. Dansen in stapjes.
Dankzij onze moderne technologie kunnen we onze leerlingen dansjes aanleren zonder dat wij leerkrachten ze moeten voor doen. We gebruiken daarvoor het digitaal schoolbord en zetten een dans filmpje van Youtube.com op, zo kunnen we stap voor stap volgen hoe wij bijvoorbeeld "de pieten sinterklaas move" moeten doen.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat ze actief mee dansen en het dansje uiteindelijk zelf kunnen uitvoeren. Dankzij dit filmpje kunnen de leerlingen zich uiten op hun eigen manier en eens goed dansen.
5. Werken met Audacity.
Niets is zo leuk dan je eigen liedje, gedichtje of verhaaltje te maken. Met Audacity wordt het nog leuker. Dankzij dit handige programma kunnen leerlingen zelf een liedje inspreken of zingen en dit veranderen van stem geluid of er stukjes uit knippen en nog veel meer. Door dit programma kunnen ze hun eigen creaties maken en deze tonen aan hun klasgenoten.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat ze hun eigen versie met plezier komen voorstellen en dat ze een beetje over hun creatie kunnen vertellen.
Audacity is een programma dat gemakkelijk te downloaden is via Google.
6. Een liedje zoeken, een liedje bewerken en een liedje bewaren.
Een liedje opzoeken is voor de meeste leerlingen geen probleem. Ze gaan naar Youtube.com en ze typen in wat ze willen horen. Maar zo een liedje bewerken is al wat moeilijker. Ook hier gaan wij Audacity voor gebruiken. Een handig programma waar de liedjes in gedeponeerd en bewerkt kunnen worden. De leerlingen kunnen het liedje helemaal naar hun zin aanpassen en deze nadien opslaan. Door het liedje door te sturen naar de leerkracht kunnen de liedjes beluisterd worden via het digibord.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat de leerlingen de liedjes opzoeken, ze bewerken en ze nadien opslaan. Ook dat ze een beetje hun eigen draai aan het liedje geven.
Audacity is een programma dat gemakkelijk te downloaden is via Google.
7. Dieren bewegingen delen met elkaar.
De leerlingen krijgen per 3 een digitale camera. Met deze camera moeten ze filmpjes en foto's maken van zichzelf en hun teamgenoten terwijl ze dieren bewegingen maken. Als ze voldoende beeldmateriaal hebben mogen ze dit op de computer in een Prezi steken. Een prezi is een kindvriendelijk programma dat Powerpoint vervangt. Eens deze beelden allemaal verwerkt zijn mogen de leerlingen deze tonen aan hun mede studenten.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze hun informatie delen met de rest van de klas en dat ze zelf ook wat info geven over wat er te zien valt.
De digitale camera's zijn te verkrijgen bij de directeur.
Prezi kan je downloaden van Google.
8. Babbelen via de Webcam.
Wat is er leuker dan elkaar te kunnen zien zonder in de zelfde kamer te zitten. De leerlingen krijgen de kans om eens kennis te maken met de webcam. Via Skype kunnen ze een eigen account aanmaken en met elkaar "Skypen". Ze kunnen dan spreken tegen elkaar maar ondertussen ook elkaar zien. Het leuke aan Skype is dat je ook je beeld kan aanpassen. Je kan het omdraaien of jezelf dikker of dunner maken en nog zoveel meer. De leerlingen moeten op een verstandige manier leren omgaan met de webcam dus waar kan je dat beter leren dan in de klas.
Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze met elkaar communiceren op een leuke manier, maar ook dat ze verstandig genoeg zijn om niet met vreemde mensen te Skypen.
Skype kan je downloaden via Google.