Wiskunde

U zal hier verschillende opdrachten terug vinden die wij kunnen gebruiken bij de lessen Wiskunde . Al deze opdrachten zijn op basis van de ICT-eindtermen uitgewerkt.

1. Bingel

De leerlingen moeten eens op een andere manier kunnen oefenen dan alleen maar schrijven. Daarom krijgt iedere leerling een persoonlijke log-in voor Bingel.be. Dit is een website van "Van In" waar leerlingen kunnen oefenen op een leuke manier door het gebruik van spelletjes. Op deze website kan de leerkracht alles beheren. Zij kan vragen aan de leerlingen enkele wiskunde oefeningen voor te bereiden of gewoon in te oefenen tegen de volgende les. De leerkracht kan haar eigen klas dan ook controleren of ze de oefeningen wel of niet hebben uitgevoerd. Het is speels en leerrijk plus het geeft de kinderen eens een ander zicht op wiskunde en ICT.

Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze door op deze manier te leren hun punten omhoog kunnen halen, maar ook dat ze zo een positieve kijk krijgen op ICT. Het is een leuk middel ter ondersteuning voor de leerlingen.

Je hebt computers nodig die aanwezig zijn in de klas of thuis.
Bingel.be is een website waar de leerlingen zich op moeten aanmelden.

https://www.bingel.be/bingel/

2. De geschiedenis van de cijfers.

Als je de leerlingen iets wil bijleren vind ik dat je ze ook wat meer achtergrond infomatie moet geven. Sommige leerlingen vinden het soms veel interessanter als ze meer weten over een bepaald onderwerp. Daarom laat ik de leerlingen de geschiedenis van de cijfers opzoeken. De leerlingen krijgen een werkblaadje met daarop enkele vragen. Ze werken in groepjes van 2 en gaan zo om de beurt aan de computers zitten. Op de computers zal een document staan dat de leerlingen moeten open klikken om informatie te kunnen zoeken. Ik heb dit document er al op geplaatst zodat de leerlingen niet in de verleiding zouden komen om naar andere websites te gaan.


Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze samen kunnen werken en informatie kunnen opzoeken en dit verwerken in hun schriften. Op deze manier leren ze bij zonder het gevaar te lopen op een verkeerde website te klikken.

De geschiedenis van de cijfers is een document dat op de computers gedownload staat.

De Geschiedenis van de cijfers.pdf (139354)

3. Maaltafels oefenen.

De maaltafels, iets wat we allemaal uit het hoofd moeten kennen maar ook iets wat er zeer moeilijk in gaat. Daarom hebben we een website gevonden die ons daarbij kan helpen. Als er leerlingen in de klas klaar zijn met hun opdrachten voor wiskunde, mogen ze gaan oefenen op de computer. Het is een soort spelletje met maaltafels dat ze dan mogen spelen. Het is op basis van een sudoku. Ze mogen ieders 1 kubus uitspelen en dan is het aan de volgende.

Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze door het gebruik van de computer de maaltafels zelfstandig kunnen oefenen zonder dat de juf of meester moet komen helpen.

De website die we gebruiken: www.9-box.net/
 

4. Klok leren lezen.

De leerlingen gaan de klok leren lezen zonder behulp van de leerkracht. Elke leerling weet wat een klok is, maar deze kunnen ze nog niet lezen.
Daarom gaan de leerlingen via de website van "rika-tika" de klok leren lezen. Iedere leerling krijgt een persoonlijke log-in om zo zijn of haar vooruitgang bij te houden. De leerkracht kan controleren hoever zijn of haar leerlingen staan en kan dan ook helpen waar nodig.

Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze zelfstandig leren met de computer. Dat de leerkracht niet alles moet uitleggen maar dat ze door het gebruik van instructies verder kunnen.

www.klokleren.be/

5. Wiskunde is niet saai!


Om de wiskunde lessen toch een beetje op te vrolijken laat ik de leerlingen hun eigen cijfers maken. Er is niets zo leuk om met een kleurrijk cijfer te werken op een saai moment. De leerlingen mogen via Paint hun eigen cijfers versieren van 0 tot en met 9. Als al deze cijfers af zijn mogen ze deze 2 maal afdrukken op het secretariaat. Als ze afgedrukt zijn mogen de leerlingen ze uitknippen en ze gebruiken om bijvoorbeeld hun maaltafels te oefenen of om andere rekensommen te maken.

Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat ze creatief zijn.

Paint is een programma dat automatisch op de computer staat.

6. Informatie opzoeken en deze opslaan.

Om leerlingen te beschermen tegen bepaalde websites en afbeeldingen op het internet gebruiken wij als school een zoekmachine die speciaal is afgestemd op de leeftijd van de kinderen. Zo krijgen ze geen verkeerde beelden te zien. Wat we gaan doen is simpel. Ik wil dat de leerlingen verschillende soorten afbeeldingen van breuken gaan opzoeken. Als ze deze afbeeldingen hebben gevonden moeten ze deze opslaan op de computer en doorsturen naar de leerkracht met hun naam onder de breuk. Als iedereen een breuk heeft zet de leerkracht een voor een deze foto's open. Samen gaan de leerlingen opzoek naar wat voor soort breuk het is en gaan ze de breuken omzetten.

Wat verwacht ik van mijn leerlingen? Dat ze niet de eerste de beste breuk nemen, maar dat ze echt opzoek gaan naar een breuk die hen aanspreekt of juist totaal niet aanspreekt. Ik verwacht ook dat ze de breuk als afbeelding kunnen opslaan en deze kunnen verzenden naar de leerkracht. Ik verwacht dat de leerlingen zich verder gaan verdiepen in breuken, om zo tot de ontdekking te komen dat er meerdere breuken bestaan die hetzelfde aantal kunnen weergeven. Ook wil ik de kinderen laten zien dat je niet alleen pizza's en taarten in breuken kan verdelen.

De website die we gebruiken: www.netwijs.nl/asp/invado.asp?t=nwhome&var=793

7. Leerlingen aan het digitaal schoolbord.

Tijdens de les wiskunde is verbeteren saai en vervelend maar niet als je het vooraan in de klas mag komen doen. De leerlingen die worden aangeduid mogen op het digitaal schoolbord hun antwoorden noteren. Zo delen ze hun antwoorden rechtstreeks met de rest van de klas. Dit is ook een motivatie om al de antwoorden juist te hebben, want wie correcte antwoorden heeft krijgt dan ook een complimentje van de leerkracht.

Wat verwacht ik van de leerlingen? Wel dat ze de informatie die ze hebben delen met de rest van de klas zodat ze samen kunnen controleren en ook samen naar oplossingen zoeken moest er een foutje zijn.

Het digitaal schoolbord hangt in de klas en de boeken van de leerlingen staan op CD zodat we deze ook altijd kunnen gebruiken.

8. Gewicht schatten

De leerlingen gaan gewicht schatten aan de hand van een leuk educatief spelletje dat je op de computer kan terug vinden. Wat is hier net de bedoeling van? Wel dat de leerlingen leren inschatten hoeveel iets weegt, en zo deze informatie ook in het dagelijkse leven kunnen gebruiken. Zo kunnen ze te weten komen hoeveel meer ze wegen dan bijvoorbeeld een appel. Niet meer alleen op gevoel maar ook d itmet getallen kunnen aangeven.
 

Wat verwacht ik van de leerlingen? Dat ze het gewicht van verschillende voorwerpen tot 10 kg kunnen schatten.


www.computermeester.be/gewichten-schatten.htm